dinsdag 28 februari 2012

Marjan 2

Ik had je beloofd met  met mijn bewerking van het lied Marie te komen. Eigenlijk zou ik 'm ook online willen voorspelen, maar ik mis de daarvoor benodigde apparatuur. En de nodige kennis. Vroeger vond ik de aanwezigheid van geluidstechnici, zoals Rolf en Louwrens en al die andere helden, maar vanzelfsprekend. Nu ik het thuis allemaal zelf zou moeten kunnen zit ik met de handen in het haar. Als er iets erg is aan Youtube filmpjes, dan zijn het filmpjes waar het geluid beroerd van is. Bij filmpjes denk je dat het beeld het belangrijkst is, maar dat is niet zo. Het geluid is het belangrijkst. Het beeld vult aan. Vandaar dus even geen Youtube filmpje van dit lied.

Als gezegd, ik wilde dat het zich in een Nederlandse setting afspeelde en herkenbaar zou zijn, niet als de zoveelste americana-poging, maar als iets dat dicht genoeg bij de werkelijkheid komt om een soort van waar te zijn.

Hier is -ie. Zeg maar wat je er van vindt.


Marjan

Ze hadden me weer opgelapt
En om tien uur was ik weer vrij
Ik zag Marjan op het winkelplein
Ze zei: ‘Drink alsjeblieft een van mij’
De wodka was best goed op zich
Maar de fles was heel gauw leeg
We liepen naar de supermarkt
Waar je zes blikjes voor vier euro kreeg

We dronken wat, we rookten wat
We kleumden in de kou
Er lag een beetje sneeuw op straat
De lucht was grijs en grauw
Ik vroeg Kunnen we niet ergens heen
Naar een dagopvang of zo
Marjan zei - daar mag ik niet meer naar toe
Maar als jij wil gaan - just go

We trokken samen op, die dag
De dagen daarop weer
We vroegen mensen om wat geld
En schaamden ons niet meer
Het vroor niet en het dooide niet
We hadden het stervenskoud
Als je gaat liggen vries je dood
Je wordt doodmoe als je sjouwt

Ik kocht een tweedehands gitaar
Marjan die zong er bij
Het klonk nog vrij behoorlijk ook,
Tenminste volgens mij
Soms hielden we wat over
Dan was het feest, en hoe
Marjan zei Ik ben zwanger,
Dus wat wil je dat ik doe

Dat leek me niet zo’n goed idee
Marjan zei Ik ben bang
Ik heb het niet op dokters
Dat gerommel met zo’n tang
Dus laat het maar gebeuren, he?
Misschien gaat het wel weg
Misschien heeft het geluk of zo
Waarschijnlijk heeft het pech

Twee jongens van een jaar of twaalf
Geen haar nog op de kin
Ze wilden haar twee tientjes en
Ze schopten op haar in
Ik riep van Hee wat moet dat
Ik ren achter ze aan
Marjan schudde van nee en zei
‘t Zijn kinderen - laat gaan.

Ik scharrelde wat bij elkaar
Ik kocht Marjan een jas
Ik zei Marjan blijf binnen
Als het weer eens rotweer was
De kou verdween, de regen kwam
Het najaar kwam met wind
De vroege sneeuwval daalde neer
Toen Marjan zei: Het begint

We gingen naar het ziekenhuis
Die dokters waren goed
‘t Is haast niet te geloven
Wat ‘t allemaal met je doet
Je dacht: alweer een kind er bij
In deze klerezooi
Maar als het in je armen ligt
Dan zeg je: God wat mooi.

Je had die oogjes moeten zien
Die knuistjes bij die mond
Marjan zei Alles zit eraan
En hij is ook goed gezond
Marjan haar bleke tronie
Vertoonde zelfs een lach
Hoewel ik ook het hopeloze
Van de toestand zag

Marjan ging naar de dagopvang
We gingen uit elkaar
Ik deed weer vreemd, k weet niet waarom
Verpatste mijn gitaar
Ik werd weer opgenomen
Na maanden kwam ik vrij
Veel mensen op het winkelplein
Marjan was er niet bij

Ik heb haar heus nog wel gezocht
Ik vond Marjan niet weer
Ik vond haar zuster en die zei
Marjan, die leeft niet meer
Ze wou niet binnen slapen
De kou heeft haar geveld
Waar of het kind gebleven is
Dat heeft ze niet verteld

Ze gaf me vijftig euro
Ze zei het beste maar
En als je wat voor haar wil doen
Ach, denk dan maar aan haar
Ik loop het hele land af nu
Ik slaap waar ik maar kan
En waar ik ben daar is, denk ik,
Een stukje van Marjan

2 opmerkingen:

  1. De titel is geniaal, maar hoe het met haar afloopt staat mij minder aan.
    Marjan Catharina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had ze maar een baan moeten zoeken. (Nee hoor. Grapje.)

    BeantwoordenVerwijderen