vrijdag 17 februari 2012

Lijst

Ik was van plan een lijst te maken van dingen die ik niet begreep. Ik bedoel daarmee dingen waarvan wordt verteld dat ze logisch zijn, dat wordt zelfs met kracht aan het verstand gebracht door mensen die er volgens eigen zeggen verstand van hebben. Normaal denk ik dan: als zij zeggen dat het logisch is, dan zal het wel zo zijn. De wereld zal er niet anders om draaien. Maar toch. Ze blijven maar doorzeuren. De lijst ziet er tot nu toe zo uit:
  • Waarom gaan mensen staken tegen fabrieken die toch al gesloten worden? 
  • Waarom worden 'we' te dik, terwijl onze fotomodellen te dun zijn?
  • Waarom is het logisch dat er bezuinigd moet worden, terwijl we meer moeten uitgeven?
  • Waarom voelt langdurig geluk niet meer aan als geluk?
  • Waarom wordt 'minder winst' gevoeld als verlies?
  • Waarom is het vanzelfsprekend dat het meeste geld in het onderwijs naar de schoolbesturen gaat en niet naar de docenten en de inhoud van het onderwijs?
  • Waarom is er nog steeds zo'n weerstand tegen nieuwe energiebronnen, terwijl de olie opraakt? (Of is dat eigenlijk niet zo?)
  • Waarom zijn dingen die slecht voor je zijn wel lekker, en waarom zijn dingen die goed voor je zijn minder lekker?
Dit zijn geen retorische vragen. Ik snap echt niet hoe het zit. Ik wil hooguit ophouden met doen alsof ik het allemaal wel weet. Ik weet ook wel dat er antwoorden zijn, maar die antwoorden zijn zelden echte antwoorden, want op ieder antwoord komt wel weer een tegenantwoord en voor je het weet is het niets anders dan een ordinaire strijd tussen onwrikbare standpunten. 

3 opmerkingen:

  1. Woarom?
    Omtoch!

    As ook zo'n woarom jonkje kreeg ik dat haitied as antwoord.
    Opholden te soezen, goa mor speulen.
    Ik dreum doar nog wel ais van en mien vraauw kikt ook wel ais oareg maal as k weer 'woarom' zeg. t Wordt nait beter, zulfs nait mit t older worden. k Heb t mor overgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha!

    Omtoch is gain reden
    En astoe van trap vaalst
    Bist gauw beneden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een aantal vragen kan beantwoord worden met: omdat we in een tijd en cultuur leven waarin neo-conservatisme en neo-liberalisme dominant zijn geworden. Het geloof in een verlossende persoon en bijbehorende organisatie en levensstijl is vervangen door geloof in de 'vrije' markt.

    BeantwoordenVerwijderen