maandag 10 oktober 2011

Schrijfhulp

Ik heb nu zoveel schrijfhulpboeken in huis dat het een beetje belachelijk wordt. De meeste komen uit Amerika en ze verkondigen de wildste theorieën. Schrijfgoeroe zijn is big business geworden. Meestal zijn het mannen die zelf geen scenario of boek hebben kunnen schrijven en hebben ontdekt dat ze met veel mystificatie en poeha onzekere schrijvers aan zich hebben weten te binden, met prachtige termen als, ik noem er maar een paar, 'plotpoints', 'storyworlds', 'premisses', 'three act structures'. De overeenkomst tussen deze mannen is dat ze a) een nieuwe term introduceren, bijvoorbeeld  de meest belachelijke, 'de 22 bouwstenen en b) andere heren afkatten of zelfs voor gevaarlijk verklaren. Meneer 22 bouwstenen vindt bijvoorbeeld meneer 3 -acte structuur le-vens-ge-vaarlijk! Het lijkt een beetje op hoe minder briljante professoren elkaar dwars proberen te zitten door vals te spelen,  door kwaad te spreken en door te snoeven.  De Nederlander Paul Ruven heeft boeken geschreven met titels als 'Rijk worden door 1 zin', waarin wordt beweerd dat je door een verhaalidee te 'pitchen' in Hollywood geheid binnen kon lopen. Dat is tot nu toe niemand gelukt. Kantoormensen van agenten aldaar vroegen zich af waar ze toch die onzinnige mailtjes en brieven uit Nederland aan te danken hadden. Ikzelf denk dat je geen verhalen hoeft te verzinnen. Ze zijn er gewoon. Ze zijn er altijd al geweest. Het is alleen de kunst ze goed op te schrijven. En dat is verduveld moeilijk. En als je dat eenmaal kunt wil dat nog lang niet zeggen dat je er rijk en beroemd mee wordt.

2 opmerkingen:

  1. Ja, verhalen zijn er gewoon, in overvloed. Maar het is niet alleen de kunst om ze goed op te schrijven, het is ook een kunst om ze te zien, merk ik vaak. Zien wat een goed verhaal is, het ligt helemaal niet zo voor de hand.

    Ik kan het wel voor mijn blog, daar heb ik inmiddels een zintuig voor ontwikkeld. Als ik een goed verhaal tegenkom of meemaak dan begint er iets te kriebelen. Voor een literair verhaal heb ik dat niet. Ik kan best aardig schrijven, maar waarover? In godsnaam, waarover?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn van die vragen die je alleen zelf kunt beantwoorden, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen