Recept voor een misdaadroman


Een misdaadroman moet vanaf het begin drie dingen bieden

  • Een misdaad
  • Een raadsel over hoe de misdaad werd gepleegd
  • Een boeiende protagonist die het mysterie voor de lezers zal oplossen.

De belangrijke personages naast de protagonist vallen in verschillende categorieën.

  • Slachtoffer
  • Ooggetuigen
  • Verdachten, waaronder één of meer naarlingenDe verdachten hebben allemaal een motief om de misdaad te plegen, middelen tot hun beschikking om het te doen en ze hebben twijfelachtige alibi’s.Ze hebben de middelen om het te doen. Ze hebben alibi’s of juist niet(Niemand wil ooggetuigen of verdachte van een misdaad zijn. Daarom juist bieden ze de lezer een veilig escapisme. In een wereld die zie nooit in het echt zouden willen bezoeken)
  • Helpers (De Watsons, Loyale vrienden, professionals
  • Tegenwerkers (De chagrijnige hoofdcommissaris, jaloerse collega’s)

Als een misdaad te gemakkelijkdoor de protagonist wordt opgelost, zal de lezer zijn interesse verliezen. Houd de lezers dus betrokken door een mysterie te creëren dat bij eerste aanblik onmogelijk lijkt op te lossen.

Sub-genres


Beslissen over een sub-genre voordat je begint met schrijven, stelt je in staat om andere romans in hetzelfde genre te lezen, om zodoende al te bekende clichés, tropen en verhaallijnen te omzeilen. De sub-genres zijn (onder andere)

Mysterie Alles begint met het plegen van een misdaad: iemand is vermoord, of er is iets gestolen. Vervolgens komt de onderzoeker en begint de misdaad te onderzoeken. Jouw taak als schrijver hier is om obstakels en hindernissen op de protagonist af te werpen, zelfs zo ver gaan dat het persoonlijk wordt. Bovendien heb je een cast van verdachten nodig. Hoe ongebruikelijker je hen kunt maken, hoe beter. Gebruik valse alibi’s, maar maak niet elk alibi vals op dezelfde manier.
Detective Een detectiveroman bevat altijd een detective die een moord onderzoekt. Onderweg moet hij door veel obstakels gaan om de waarheid te achterhalen, en als hij te maken heeft met een seriemoordenaar/een georganiseerde misdaadbende, blijven de lichamen vallen. Zelfs de ogenschijnlijk natuurlijke dood van de buurman van het slachtoffer blijkt een moord te zijn. Er zijn twee dingen om op te letten: als er te veel moorden en slachtoffers zijn, kunnen je lezers de draad kwijtraken. Ten tweede, als de moord te ingewikkeld is om op te lossen, kun je in de deus-ex-machina val trappen.
Thriller Er is een conflict tussen de schurk en het slachtoffer. Als het slachtoffer verliest, begint het politieonderzoek. Als de held van het verhaal probeert te voorkomen dat er nog een moord wordt gepleegd, en als de roman zich ook richt op het volgende slachtoffer van de seriemoordenaar heb je een spannende misdaadthriller. Een goed voorbeeld is een roman die draait om een ontvoering.
Policiers Politieprocedurele misdaadromans draaien om een politiedepartement dat probeert een misdaad op te lossen. Meestal heb je de cast van een detective (die wel of geen partner heeft, die wel of niet een sidekick kan zijn), een paar forensische onderzoekers en ten minste één patholoog, en misschien zelfs aanvullende lab-mensen zoals een toxicoloog, enz. De misdaad en de dader worden meestal getoond in een proloog, en de lezers volgen het verhaal van het politiedepartement dat de misdaad oplost. Policiers bieden een kijkje in de wereld van de politie en het verhaal gaat meer over hoe de moordenaar te vangen door middel van bewijs en onderzoek.
Juridische thrillers Juridische misdaadromans zijn een specifiek sub-genre van misdaadromans. Ze bevatten nog steeds dezelfde elementen van misdaadfictie: een misdaad is gepleegd, en een organisatie is betrokken bij het oplossen van die misdaad. Deze keer is die organisatie het juridische departement. Dit betekent dat de actie zich allemaal in de rechtszaal afspeelt, en meestal draait het conflict rond een advocaat die probeert te bewijzen dat de beschuldigde onschuldig is aan de misdaad, soms tot het punt van het oplossen van het mysterie en het vinden van de echte moordenaar, waarbij hij of zij zichzelf en hun naaste vrienden of collega's in gevaar brengt.
Gesloten kamer Het enige dat het nodig heeft, is een misdaad die is gepleegd in een afgesloten kamer. Dit betekent dat de dader niet gemakkelijk van de plaats delict kon komen en gaan. Ze draaien bijna altijd om een moord, en de lezers krijgen dezelfde puzzel voorgeschoteld als de detective.
Cozy mystery Wat de cozy mysteries onderscheidt, is de setting en de ambiance. Het geweld is afgezwakt, en de moorden zijn meestal door vergif of andere middelen, en het motief is bijna altijd persoonlijk. Een ander element dat ze onderscheidt, is de protagonist, die in dit geval iedereen binnen een gemeenschap kan zijn. Meestal zijn de cozy mysteries gesitueerd in kleine steden op schilderachtige locaties, waar de ambiance net zo'n grote rol speelt als de personages zelf. De protagonist bevindt zich meestal in een positie om het mysterie op te lossen: een sheriff, een bibliothecaris, een dokter - iemand die veel contact zal hebben met bijna alle mensen in de gemeenschap
Whodunit De plot draait om het ontdekken wie iemand heeft vermoord. Net als bij andere categorieën is de protagonist de detective die de misdaad onderzoekt, en de gebruikelijke verdachten maken het moeilijk om uit te maken wie het heeft gedaan.
Chick-lit mysteries, waarbij de protagonist een vrouw is
Hardboiled misdaadfictie, waarbij een agent in het tijdperk van de Drooglegging moet omgaan met zowel de misdaadbendes als het corrupte misdaadsysteem,
De Caper Misdaadfictie, waarbij het meer gaat om het plegen van een kleine misdaad (diefstal) en ermee wegkomen, en vele andere categorieën.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijst

Gedemoniseerd