maandag 15 juli 2019

Karakterontwikkeling

Geen goed Nederlands woord. 'Character Arc' en het Engels, maar 'Peronageboog' vind ik ook raar.  Hoewel de vorm van een driekwart boog  eigenlijk wel passend is. Een boog, door het personage zelf bedoeld als lijn naar boven wordt afgebogen.

Vanuit Joseph Campbell en Jung -achtige theorieën bedoelen ze met 'Karakterontwikkeling' de innerlijke (emotionele, intellectuele en spirituele) reis van het personage.

Drama is het tonen van een belangrijke verandering in het bestaan van iemand die we op de een of andere manier zelf zouden kunnen zijn.

Je hebt drie soorten verandering


  • De positieve verandering - het gaat uiteindelijk beter met het personage.
  • Geen verandering - het personage blijft -terecht- bij zijn status quo.
  • Negatieve verandering - het gaat uiteindelijk slechter met het personage

Een personage ontwikkelt zich in het spanningsveld tussen 'Willen' en 'Nodig hebben'. Het 'Nodig hebben' is de poëtische waarheid, die wij kennen maar het personage niet. 'Het 'Willen' is de leugen waarin het personage heilig gelooft.

De spanningsboog van de positieve verandering verloopt aldus:

  1. Het personage gelooft in een leugen
  2. Het personage wordt geconfronteerd met de waarheid
  3. Overwint de leugen door (uiteindelijk) de waarheid te accepteren.
Het is belangrijk de 'leugen' duidelijk neer te zetten. Onder andere door bij-personages te creëren die de gevolgen van de leugen ondervinden.

De spanningsboog van 'Alles blijft hetzelfde' gaat iets anders.

  1. Het personage weet de waarheid wel, maar zijn omgeving gelooft de leugen.
  2. Zijn (Haar) geloof wordt op de proef gesteld.
  3. Het personage blijft bij zijn waarheid, maar de anderen zijn in zijn richting veranderd.

De negatieve verandering is boeiender en gecompliceerder. Er zijn drie soorten verhaallijnen die een negatieve verandering beschrijven.

  • De desillusie
  • De val
  • Corruptie
De desillusie gaat als volgt:

  1. Het personage gelooft (als in de positieve verandering) in de leugen
  2. Het personage doorziet uiteindelijk de leugen en leert de waarheid kennen
  3. Maar de waarheid is verschrikkelijk.
De val gaat als volgt:

  1. Het personage gelooft een leugen
  2. Het personage blijft, ondanks alles, bij de leugen
  3. Hij leert de waarheid kennen, maar verwerpt die en neemt zijn(haar) toevlucht tot een andere, grotere leugen.
Corruptie, als laatste:

  1. Het personage weet bliksems goed wat de waarheid is
  2. Maar hij verwerpt die openlijk
  3. En blijft vasthouden aan de leugen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten